SELAMAT SEJAHTERA

Ahad, 9 Ogos 2009

H1N1 : ADA YANG MENGAMBIL KESEMPATAN

H1N1: Lapan lagi mati

KOTA KINABALU 9 Ogos – Jumlah korban akibat selesema babi atau Influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan lapan lagi kematian direkodkan hari ini.
Ia menjadikan jumlah kematian akibat wabak itu meningkat kepada 26 kes sehingga kini.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong lai berkata, tujuh kematian yang direkodkan berkenaan dilaporkan daripada golongan berisiko tinggi yang mempunyai penyakit lain.
Selain itu katanya, kes terbaru itu menyaksikan kes kematian pertama di Sabah melibatkan seorang lelaki warga emas dan seorang wanita.
“Satu kematian direkodkan pada 3 Ogos lalu, dua pada 5 Ogos, empat pada 6 Ogos dan satu kematian direkodkan semalam,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis penamaan semula Hospital Likas kepada Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah di sini hari ini.

Hujan emas :

Kes kematian berpunca daripada H1N1 semakin meningkat bahkan Sekolah dan IPTA yang diarah tutup pun juga meningkat.

Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada Kementerian Kesihatan serta kakitanganya yang bertukus lumus merawat pesakit yang dijangkiti dengan H1N1. Dengan meningkatnya kadar kematian disebabkan kes ini, mendatangkan kerisauan kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap anak-anaknya samada yag masih bersekolah ataupun yang bekerja.

Masyarakat JUGA bimbang dengan kes H1N1 yang semakin buruk ini, ada pihak yang tidak bertanggungjawab telah mengabil kesempatan untuk mengaut keuntungan dengan mengenakan bayaran yang tinggi ke atas pesakit yang di rawat.

Contonya : Ada sebuah Klinik swasta telah mengenakan bayaran sebanyak RM 73.00 ke atas pesakit yang mendapat rawatan kerana demam. Harga biasa adalah sekitar RM30.00 sahaja.

Oleh itu, diharap kepada pehak kerajaan supaya mengambil perhatian yang sewajarnya dalam kes ini. Nak pergi ke Hospital kerajaan , terpaksa menunggu masa yang lama untuk mendapatkan rawatan.

JANGAN AWASI PEYAKIT SAHAJA TAPI KENA AWASI PIHAK SWASTA YANG MENGAMBIL KESEMPATAN INI.

1 ulasan:

  1. Semoga kita semua dilindungi oleh yang maha kuasa dari bencana akhir zaman ini. Ada sedikit info mengenai H1N1 di blog saya.. Sudi-sudilah..

    Anak Felda Sg. Sayong....

    BalasPadam