SELAMAT SEJAHTERA

Sabtu, 15 Ogos 2009

CAKAP TAK SERUPA BIKIN


Ketua Pembangkang bukan untuk dicerca: Zaid

SHAH ALAM - Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya diberi penghormatan sewajarnya kerana kedudukan beliau yang sah sebagai Ketua Pembangkang dalam Parlimen negara dan bukannya dianggap musuh yang mesti dimaki serta dicerca setiap masa.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berkata, Anwar mempunyai peranan yang sah dalam sistem demokrasi berparlimen kerana beliau mewakili separuh daripada jumlah pengundi Malaysia (4 juta) yang memilih Pakatan Rakyat (PR) pada pilihan raya umum lalu.

Menurutnya, sebenarnya di negara-negara yang lebih memahami selok-belok demokrasi, tata susila politik m:oden, yang tahu erti peranan yang berbeza antara kerajaan dan pembangkang, Ketua Pembangkang amat dihormati. :"Malah Perdana Menteri di beberapa negara yang matang demokrasi sentiasa menjemput Ketua Pembangkang untuk membincangkan hal negara demi kepentingan umum. :"Mereka ketepikan politik kepartian demi rakyat dan negara... cuma di Malaysia dan Myanmar, pemerintah ghairah nak tangkap pemimpin pembangkang," katanya semalam sebagai mengulas tindakan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melabelkan Anwar sebagai pengkhianat bangsa.

Ulasan Hujan emas:

Saya terrtarik dengan kenyataan Zaid Ibrahim ni yang memberi pandangan tentang Ketua Pembangkang di negara luar yang amat di hormati.

Saya juga nak tanya Tuan Zaid ni, Ketua Pembangkang yang macam mana di hormati tu?.

Adakah perangai dan perilakunya sama dengan ketua pembangkang di Malaysia ni ?.

Adakah Ketua pembangkang luar negara tu gilakan kuasa dan jawatan ?

Adakah Ketua pembangkang luar negara tu tak utamakan keamanan dan keharmonian rakyat ?

Tuan Zaid pun tahu Ketua Pembangkan luar negara ketepikan politik kepartian demi rakyat dan negara. Tapi bagaimana dengan Ketua Pembangkang di malaysia ni, Adakah sama ?.Atau dia gunakan politik kepartian demi mengejar jawatan dan kuasa ?.

Kerajaan nak ajak macamana kalau dok asyik hasut rakyat untuk berdemotrasi, kalau benar-benar pentingkan rakyat, kenapa meyusahkan rakyat?. Rakyat nak cari makan pun dihalang oleh demotrasi yang berkepentingan peribadi.

Janganlah dok bagi pandangan yang tak lojik ni, rakyat dah sedar sekarang yang mana nak berjuang untuk rakyat dan yang mana nak berjuang untuk kuasa dan jawatan.

FIKIR-FIKIRKAN LAH WAHAI RAKYAT SEKALIAN, MAINAN PEMIMIPIN PR INI. JANGAN KITA DIJADIKAN ALAT MEREKA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan